Lelystad – Zaterdagmiddag 14 januari is er in het Stadhuis een groot gratis schaakfestijn voor iedereen: jong en oud, beginners en gevorderden. Het evenement wordt om 13:45 uur door wethouder Willem de Jager geopend. Rond 14 uur begint Internationaal Schaakmeester en voormalig Nederlands Jeugdkampioen Jop Delemarre zijn simultaanwedstrijd tegen tientallen spelers. Hij rent in hoog tempo langs alle borden en hoopt vele partijen te kunnen winnen. Na afloop, rond 16 uur, bespreekt hij in een ‘clinic’ een paar stellingen op het demonstratiebord. Kortom: de mooiste gratis schaakles van het jaar.
Men kan haar of zijn partij opschrijven in een speciaal souvenirboekje en dat laten signeren.
Er is méér te doen. Tom Draisma, zomerkampioen 2011 en oud-jeugdleider, speelt simultaan tegen de schooljeugd tot en met ongeveer groep 7, en tegen beginnende schakers. Verder is er een boekenkraam, en kunnen bezoekers gezellig een potje met elkaar schaken. Leden van de Lelystadse Schaak Vereniging (LSV) beantwoorden vragen over hun club en zorgen voor frisdrank met nootjes. Toeschouwers zijn hartelijk welkom.
Het festijn is een initiatief van LSV-er Roel de Jong en wordt georganiseerd door schaakclub LSV en de Gemeente Lelystad samen. Medesponsor is het bedrijf Dolmans Facilitaire Diensten B.V. dat ook voor kleine prijsjes zorgt.
Meedoen is gratis.
Tijd: 14 januari, aanmelden vanaf 13:30 uur.
Persbericht 2012 nr 01 van 6 januari 2012, TD

Plaats: Stadhuis Lelystad, Stadhuisplein.