Lelystad – In de tweede ronde van de OSBO-interclubcompetitie klasse 2A ontving LSV1 vrijdag Zwolle Zuid Schaakt!, de club met het uitroepteken in zijn naam. Twee jaar geleden wist Lelystad dit jongere en qua ratings sterkere team nog te verslaan, maar of dat opnieuw zou lukken? Aan de bord 2 won Thomas van Veelen met wit een prachtige aanvalspartij, waard om in te lijsten. Dick Stapersma (bord 3) bevocht met zwart Tonnie Rekveldt. Rekveldt viel aan op de damevleugel, en Stapersma op de koningsvleugel. Wederzijdse schijnoffers zetten het bord in vuur en vlam. Stapersma won daarmee een paard en zette uiteindelijk zijn tegenstander mat. Ondertussen verloor Raymond van den Bos (bord 5) echter van Han Hubers, en waren Tony van der Plas (7) en Eric Spoor (8) niet verder gekomen dan remise tegen Walter Borter resp. Peter Kraan. Bij een 2-3 achterstand hing alles nu af van de partijen van Jacques Huijzer – Rick Wouda (bord 1), Tom Draisma – Jan Bongaerts (4), en Luc van Dijk (6) – Bert van Drongelen (6).
Voor gelijkspel, 4 – 4, zouden Draisma en van Dijk die zeer goed stonden, kunnen zorgen. Maar als Huijzer ook nog eens won of remise speelde, was de winst binnen. Hier begon het drama. Draisma verzuimde zijn aanval met de winnende zet af te ronden, en verloor het ongelijk staande eindspel dat ontstond. Van Dijk offerde een toren tegen een paard, maar ook zijn aanval liep vast, zodat ook hij verloor: 4 – 3 achter! Huijzer worstelde tegen middernacht nog in een complexe stand met toren, paard en pion tegen de witte dame. Daarnaast hadden beiden nog wat gelijkwaardig materiaal op het bord. Remise leek waarschijnlijk, en daarmee verlies voor LSV. Een blunder van Wouda zorgde voor de omslag: winst voor Huijzer en een 4 – 4 gelijkspel!
Eerder die week verloor LSV 2 met 2-4 een uitwedstrijd tegen een team van Pegasus, eveneens uit Zwolle. Alleen Konrad Groen won, terwijl Henk Prins en Ray Bakker remiseerden. LSV, persbericht 2012 nr 34 van 18 november, TD