Competitieopzet LSV

De competitieopzet is vanaf seizoen 2014-2015 verandert.
De interne competitie begint met 3 periodes van 11 ronden Zwitsers Deze drie rondes zullen het grootste deel van de beschikbare speelavonden in beslag nemen. Als alle drie de periodes worden gewonnen door dezelfde speler, dan is deze speler automatisch clubkampioen over het seizoen.
Als dat niet het geval is, dan wordt het clubkampioenschap beslist in een vierkamp. Dit uiteraard aan het eind van het seizoen. Gelijktijdig met deze vierkamp spelen de overige spelers een rapidcompetitie om de titel “Best of the rest”.
De uitslagen en standen worden na elke spelronde zo spoedig mogelijk onder het “Laatste Nieuws” geplaatst.

Details m.b.t. de competitie in de drie periodes:

• Winst levert 1 punt op, remise ½ punt en verlies 0 punten.
  • De eerste 2x afzeggen per periode levert ½ punt op, daarna 0 punten.
  • Verplichtingen door externe wedstrijden gelden niet als afzegging, en worden altijd gecompenseerd met een ½ punt. Dit geldt niet alleen voor de speler, maar ook voor een eventuele teamleider die zelf niet meespeelt.
  • Alle spelers spelen in 1 groep.
  • Alle spelers hebben dezelfde status.
  • Spelers spelen in principe per periode maar 1x tegen elkaar.
  • De partijen tellen niet mee voor de rating van spelers.
  • De eindstand per periode wordt bepaald door:
  1. Aantal behaalde punten.
  2. Weerstandspunten.
  3. SB-punten (SB = Sonneborn-Bergerscore).
  • Iedereen krijgt een interne rating. Als iemand een KNSB-rating heeft, dan wordt deze overgenomen Anders krijgt iemand een rating van 1500 toegewezen.
  • Per periode is er een ratingprijs. Die wordt bepaald aan de hand van de berekening van TPR minus rating.
  • In de eerste periode is er geen ratingprijs, omdat de toegewezen startratings onbetrouwbaar zijn –  Een speler die in latere periodes aan de competitie worden toegevoegd en geen KNSB-rating heeft, doet in zijn eerste periode niet mee voor de ratingprijs, omdat zijn startrating onbetrouwbaar is.

Details m.b.t. het clubkampioenschap:

• De vierkamp wordt gespeeld door de periodekampioenen, aangevuld tot 4 spelers aan de hand van de totaalstand over drie periodes.
  • De totaalstand over de drie periodes wordt bepaald door:
  1. Aantal behaalde punten
  2. Weerstandspunten
  3. SB-punten (SB = Sonneborn-Bergerscore).
  • Alle spelers spelen 1x tegen elkaar.
  • Er worden geen punten meegenomen uit de voorronden.
  • Nrs. 1 en 2 spelen 2x met wit en 1x met zwart.
  • Nrs. 3 en 4 spelen 1x met wit en 2x met zwart.
  • Winst levert 1 punt op, remise ½ punt en verlies 0 punten.
  • Er wordt gespeeld over 3 ronden.
  • Voor het clubkampioenschap worden 5 speelavonden gereserveerd. De derde avond is bedoeld voor het inhalen dan wel vooruitspelen van partijen. De 5e avond is gereserveerd voor een eventuele tiebreak. Die wordt beslist door in eerste instantie rapidpartijen, en daarna eventueel snelschaakpartijen.
  • Spelers zijn verplicht al hun partijen te spelen. Als de daarvoor gereserveerde 3e inhaal/voortuit speelavond niet voldoende is, lossen betrokken spelers zelf op bij wie thuis en wanneer deze wedstrijd alsnog gespeeld wordt.

Details m.b.t. de rapid competitie:

• Er wordt gespeeld over 5 speelavonden, met drie partijen per avond. In totaal dus 15 ronden (Zwitsers).
  • Winst levert 1 punt op, remise ½ punt en verlies 0 punten.
  • De eerste 3 byes leveren ½ punt op, daarna 0 punten.
  • Per ronde kan een bye opgenomen worden.
  • Deelnemers aan het clubkampioenschap die een vrije avond hebben, mogen instromen in deze competitie.
  • Alle spelers spelen in 1 groep.
  • De eindstand wordt bepaald door:
  1. Aantal behaalde punten
  2. Weerstandspunten
  3. SB-punten (SB = Sonneborn-Bergerscore)