Lelystad – Vrijdag 13 april 2012 speelden hier alle acht teams uit klasse 1A van de Oostelijke Schaakbond de laatste vier schaakmatches van het seizoen. Lelystad was gastheer van schakers uit verre plaatsen zoals Meppel, Deventer, Velp en Apeldoorn. Men streed om de eindrangschikking van dit seizoen, om de promotieplaatsen of om degradatie te ontgaan. Voor Lelystad ging het om het laatste. Tegen Velp kwam LSV1 al gauw met 2,5-0,5 achter te staan. Prachtige winstpartijen van Jacques Huijzer tegen Jan Schadd en van Hans de Vries tegen Leen van Dalen veranderden weinig want Tom Draisma, Dick Stapersma en Bilal Yalçin verloren hun partij. Tom, met zwart tegen Erika Belle, stond de hele partij al slecht, maar Dick en Bilal grepen mis bij vrijwel gewonnen stand (Dick) of bij gewonnen stand (Bilal). Met remises van Thomas van Veelen, Tony van der Plas en Luc van Dijk kwam de eindstand op 4,5-3,5 voor Velp. De uitslagen van de andere matches leerden dat zelfs als LSV gewonnen had, men daarmee degradatie niet had voorkomen.
Lelystad werd overigens geroemd om de perfecte organisatie en het goede gastheerschap. Vooral secretaris Martin Beenhakker, die tevoren goede afspraken maakte over door andere clubs mee te nemen spelmateriaal, en op de speelavond zelf de standen bijhield met behulp van laptop en beamer, en teamleider van LSV1 Luc van Dijk die vrijwilligers optrommelde en leiding gaf aan het inrichten van de zaal, zorgden dat alles vlekkeloos verliep. OSBO-arbiter Huub Blom en assistent-arbiter (en oud-LSV-er!) Henk Riepma waren eveneens onmisbaar. Zij grepen zonodig even in of gaven een advies als op één van de 32 borden een onduidelijke situatie ontstond. Rona had het achter de bar buitengewoon druk, maar kreeg gelukkig assistentie.
Nieuwsbericht 2012 nr 10 van 16 april. (TD)