Lelystad – In de derde ronde van het wintercuptoernooi, 5 oktober 2012, trokken drie partijen de meeste aandacht. In groep A kreeg Jacques Huijzer, met zwart tegen Eric Spoor, de zeldzame kans om een dame te offeren en daarmee te partij te winnen. Heb jij ook wel eens een dameoffer gebracht? Stuur datum, partijgegevens en diagram dan maar naar mij (Tom), en ik zal je kunststukje in de publiciteit brengen! In Konrad Groen – Tom Draisma kreeg wit een geweldige aanvalsstelling. Groen miste de winnende doorbraak, en de partij werd remise. In groep B brachten Daan Smit (wit) en Christa de Vries na een Siciliaanse start een bloedstollende partij op het bord, met tot middernacht wisselende kansen. Remise door eeuwig schaak was het onverwachte resultaat. Overige uitslagen: groep A, Raymond van de Bos – Luc van Dijk, 0-1. Groep B: Anton Bakhuijsen – Henk Prins, 1-0; Rafie Smit – Ray Bakker, 0-1; Jayan Budhjawan – Hans Kofoed, 0-1. Met deze partij maakte Jayan de overstap van de jeugdschaakclub naar de senioren. Jayan, hartelijk welkom en veel schaakplezier! Evander Kwee en Joop de Jong waren ‘oneven’ en konden helaas niet spelen. In de schaduw van de wedstrijdpartijen speelden zij en anderen vriendschappelijke partijen. Oud-lid en bezoeker Alphons Wongsodrono was één van hen. TD, 7 okt.