Lelystad – In de vrijdag gespeelde achtste ronde van het Zomercuptoernooi vochten in groep A Thomas van Veelen (wit) en Raymond van de Bos een potdichtgeschoven stelling uit. Van Veelen vond een mooie doorbraak en won. In de partij Eric Spoor-Jacques Huijzer zette Spoor de partij aanvankelijk scherp op: de Grand Prix Attack tegen Zwarts Siciliaanse verdediging. Toen Spoor verslapte namen Huijzers stukken de controle over het spel over. Zwart verdubbelde de Torens op de d-lijn en drong met Dame en Lopers de witte stelling binnen. Toen hij langs combinatoire weg beslissend materieel voordeel kreeg, gaf Wit op: 0-1. Met nog één ronde te gaan is Van Veelen met 39 ladderpunten al zeker van de prestigieuze Zomercup. Huijzer volgt met 33 punten, en Spoor is gezakt naar een nog steeds verdienstelijke derde plaats (30 ptn). Uitslagen B-groep Joop de Jong – Konrad Groen, 0-1; Tom Draisma – Rafie Smit, 1-0; Henk Prins – Evander Kwee, 0 – 1. Konrad Groen leidt met 40 punten en is al zeker van promotie naar de A-groep. Hij wordt gevolgd door Tom Draisma (39 ptn) en jeugdspeler Evander Kwee (32 ptn). Ad Nieuwenhuijzen en Daan Smit waren de oneven speler in hun groep. Zij speelden buiten het toernooi om een vriendschappelijke partij.
De slotronde van dit toernooi is a.s. vrijdag 8 juni. Het bestuur nodigt alle leden, ongeacht hun positie op de twee ranglijsten, van harte uit deze ronde hun partijtje mee te blazen!
Op 15 en 22 juni volgen dan de ronden 9 en 10 van het Ratingtoernooi, tevens toernooi om het Clubkampioenschap!.
Nieuwsbericht nr 16 van 4 juni 2012 (TD)